45. nap (04. 29.szerda) - A magasabb cél

20200429.jpgLe akarok fogyni. Miért? Hogy csinosabb legyek. Miért szeretnék csinosabb lenni? Mert az menő. Mit kapok azáltal, ha menő leszek? Jobb kapcsolatokra tehetek szert. Mit kapok a jó kapcsolatok által? Jobb életet. Mit jelent számomra a jobb élet? Biztonságot, szeretetet.

Le akarok fogyni. Miért? Hogy könnyebb legyek. Miért szeretnék könnyebb lenni? Hogy könnyebben mozogjak. Miért akarok könnyebben mozogni? Mert akkor sokkal több mindent meg tudok csinálni. Miért jó nekem, hogy sok mindent meg tudok csinálni? Akkor nem vagyok rászorulva másokra. Mit kapok azáltal, ha nem vagyok rászorulva másokra? Kevésbé vagyok kiszolgáltatva, sokkal nagyobb biztonságban vagyok…

A fenti példák talán megvilágítják, hogy az én térképemben mit is jelent a magasabb cél. Azért írok most erről, mert - ahogy tegnap is említettem - ez nagyon hasznos dolog az életünkben. Saját magunk számára is fontos látni ezt a folyamatot, mert ennek tudatában sokkal rugalmasabban tudunk reagálni az élet dolgaira. Ugyanis ha tudjuk, hogy egy-egy célunk esetében mindig van egy magasabb célunk, akkor azt is tudjuk, hogy ahhoz más út is vezethet. Így ha egy konkrét célunk elé valamilyen akadály gördül, akkor a magasabb cél eléréséhez kereshetünk másik megoldást.

A magasabb cél megtalálása nagyon sok esetben segíthet abban is, hogy rendezzük a konfliktusainkat, mert az ellentétek ezen a módon gyakran feloldhatók. A sokat hangoztatott győztes-győztes megoldásokra is így bukkanhatunk rá. És valójában az ilyen konfliktusrendezés a leghasznosabb.

Van, akinek fontos a verseny, a versengés. De ha csak attól látszik nagyobbnak az én teljesítményem, hogy a másikét lehúzom, az csak látszat. A valóságos győzelemhez tényleg jobbnak kell lenni. S a valóságos teljesítményekből valójában mindenki nyer. Az álgyőzelmek igazából veszteségek.

Ezt gondolom arról is, amikor a szülő és a pedagógus konfliktusba kerül. Olyankor az egyetlen hasznos megoldás, ha mindketten elfogadják a gyerek érdekét a magasabb célnak. Mert ebben a kapcsolatban másnak nem is lenne szabad magasabb célnak lennie. S ha ez megvan, akkor már jöhetnek a részletek, az egymás térképének, nézőpontjának a megismerése, egyeztetése. És ha ez sikerül, akkor létrejön a győztes-győztes megoldás, aminek a legnagyobb nyertese a gyermek. És az iskola pedig a gyermekért  van.