46. nap (04. 30. csütörtök) – Álmok, vágyak, célok

20200430.jpgA mai Kormányinfón bejelentették, hogy még egy hónapig biztosan így marad az iskolai helyzet. Eszembe jutott, hogy  a 15. napon azt írtam, hogy bele fog férni még a karanténba, hogy a célkitűzésről beszéljek. Nos, akkor ennek most jött el az ideje. :)

Rengeteg álmunk, vágyunk van, elábrándozunk rajta, hogy milyen jó lenne, ha… És elég kevésszer jut eszünkbe, hogy ezek megvalósulásáért tudatosan tehetünk is. Az üzleti életben drága kurzusokon tanítanak különféle célkitűzési technikákat. Én a magaméra – mi sem természetesebb :)   – NLP-s tanulmányaim során tettem szert. Megosztom most veletek, mert hasznos. Ma ugyan nem végzünk vele, de azért kezdjük el. Azt hiszem, lesz időnk befejezni!

Az NLP célkitűzési gyakorlatában az érdemes és elérhető célok kitűzésének különböző feltételei vannak.

Az első – amit már az emlegetett 15. bejegyzésben is leírtam - a pozitív megfogalmazás. Tehát az a fontos, hogy azt fogalmazzam meg, amit el akarok érni, és ne azt mondjam, amit nem szeretnék. Ha csak a negatívum jut eszembe, tegyem fel magamnak a kérdést, hogy mit szeretnék helyette. Pl. „Nem akarok káoszban élni”. Mit szeretnék helyette? „Rendet szeretnék magam körül”.

Ezt a fajta gondolkodást érdemes a mindennapjainkban is gyakorolni. Ha már ennyit megteszünk, máris teszünk egy lépést a célunk felé. Mint korábban is írtam, az ilyenfajta megfogalmazásnak a gyerekekkel való kommunikációban is nagy jelentősége van. A „ne kiabálj” helyett sokkal jobb a „csendesebben”!

A második nagyon fontos tudnivaló, hogy célt csak magamnak tűzhetek ki. Hogy más mit tegyen, vagy mi történjen, ezt kívánhatom, de ez csak vágy marad. Cél csak olyasmi lehet, aminek eléréséhez én magam tudom kezdeményezni és fenntartani a változást. Ha nem tőlem függ az adott probléma megoldása, nincs mit tennem. Vagy mégis? Lehet, hogy én magam tudok valahogy másként viselkedni, amivel mégis hathatok a helyzetre? Hogy valaki másként viselkedjen velem, azt nem tűzhetem ki célul, hogy ki hogyan viselkedik, az tőle függ. Viszont ha én megváltoztatom a viselkedésemet, akkor már más sem tud a régi módon reagálni rám. Nos, ez egy járható útja – ha kerülő útja is – bizonyos változásoknak.

Szóval: 1. Pozitív megfogalmazás, 2. magamnak kitűzött cél. Ma eddig jutottunk. Folyt. köv. :)