65. nap (05.19. kedd) – Miért pszichowellness?

20200519.jpgA pszichowellness nevet úgy másfél évtizede „hoztam össze”. Akkoriban a tanári munka mellett leginkább a túlsúly kérdése foglalkoztatott. Az ideális testsúlyhoz vezető utat kerestem „saját motiváció, saját élmény alapján”.

A wellness fogalma abban az időben kezdett ismertté válni a fitness után. Megszülettek a wellnesshotelek a wellness-szolgáltatásokkal. Olyan szolgáltatások, melyektől – ígéretük szerint - jobban leszünk. Azt már akkor tudtam, hogy a túlsúly tünet. Annak tünete leginkább, hogy valamilyen egyensúlyvesztésben él a túlsúlyos ember, tehát van mit csiszolni a jóllétén. Arra gondoltam, hogy ezt a jobban létet jobb, ha a gondolkodásunk, a szokásaink módosításával kezdjük, hiszen már akkor is mindenki hangoztatta, hogy „minden fejben dől el”.

De nem akarok most a túlsúlyról beszélni. Rengeteget beszéltem erről akkoriban. Könyvet is írtam, voltak táborok és tréningek. Most csak azt akarom elmondani, hogy teljesen nyilvánvaló tapasztalatommá vált, hogy az ideális testsúly akkor érhető el, ha jól vagyunk. (És nem fordítva! Ahogy a mondás tartja: Egy nő életébe nem a pasi hozza a jókedvet, hanem a jókedv hozza a pasit :D) A jóllétünk pedig a gondolkodásunk mikéntjében rejlik. Ezért lett ez a fajta wellness pszichowellness J: a gondolkodásunkból fakadó jóllét.

Első körben általában a körülményeinket okoljuk, ha nem vagyunk jól, de ez zsákutca. Viszont ha elkezdünk másként gondolkodni, másként cselekedni, más szokásokat alakítunk ki, megváltoznak körülöttünk a dolgok. Tehát a gondolkodásunk -  az a mód, ahogy a világról az információkat begyűjtjük, beengedjük, értékeljük, s engedjük, hogy hassanak ránk – alakítja, hogy hogyan érezzük magunkat. A saját bőrömön tapasztaltam, hogy a lelki jóllétünk szükséges ahhoz, hogy testileg is jobban és végül jól legyünk. A változás nagyon jó módszerének tartom az NLP-t, ezért kezdtem azt tanulni, használni.

Amikor a pedagógus életpályamodell érvénybe lépett, megszereztem a mestertanári minősítést, és elkezdtem konfliktuskezelő szaktanácsadóként dolgozni. Így már évek óta napi szinten foglalkozom iskolai konfliktusok konstruktív kezelésével azért, hogy jobb lehetőséget teremtsünk a gyerekek nevelkedésének, a pedagógusok munkájának.

Nagyon hasonló problémákkal találkozom az iskolai konfliktuskezelések során, mint korábban, amikor a túlsúly kérdéskörére figyeltem. Innen aztán könnyen adódott a gondolat, hogy ha a pszichowellness szemlélet segít az ideális testsúly elérésében azzal, hogy segít rendezni a gondolatainkat, a belső konfliktusainkat, akkor segít a kollégáknak és a szülőnek is abban, hogy tudjanak tenni a szerethetőbb iskoláért. Így született meg a pszichowellness-iskola koncepciója.

Így a pszichowellness akkor is a gondolkodásunkból fakadó jóllét eszköze, ha túlsúly jelzi az egyensúlyvesztést, és akkor is, ha a tünet egy iskolai konfliktus.

Azért ajánlom a pszichowellness-t, hogy könnyebb legyen. Ha úgy érzed, szükséged lenne rá, keress privátban. Segítek. J