A hatodik nap – gondolataim a motivációról

20200321kenyer.jpg

Talán hihetetlen, de reggel önfegyelemre volt szükségem ahhoz, hogy ne üljek a géphez. Szombat van. Ez nem munkanap. Lett volna ürügyem arra is, hogy kilépjek a házból, de mégsem tettem. Kenyeret kellett volna vennem, de inkább sütöttem. Kislánykoromban láttam a nagymamámat kenyeret sütni, s van némi halvány emlékem róla. No, meg pár éve kalandoztam a gasztroblogok világában is, sőt egy időben rendszeresen írtam a saját „főzős” blogomat.  https://pszichowellness-konyha.blogspot.com/  Akkoriban a kenyérsütéssel is megpróbálkoztam. Ennyi előzménnyel fogtam ma hozzá. Ehető lett az eredmény, de azért ez nem az a szint, amivel dicsekedni lehetne. Viszont mégis jó, hogy megtörtént. Azért jó, mert ezt belső motivációból tettem. Belső motiváció az, amikor azért teszek meg valamit, mert önmagában az, amit csinálok, örömet okoz. Sajnos ilyesmi ritkábban fordul elő velünk. Az a gyakoribb, hogy külső motiváció hatására cselekszünk. Lehet, hogy azért teszünk meg valamit, hogy jutalmat, dicséretet kapjunk érte, de nagyon sokszor csak a büntetést szeretnénk elkerülni.

Mindennapi iskolai életünkben is központi szerepe van a motivációnak, akár magunkról, akár a diákjainkról legyen szó. Azt hiszem, hogy nagyrészt ezen áll vagy bukik minden a tanári munkában. Az lenne az ideális, ha el tudnánk érni, hogy a gyerekeknek a tudás megszerzésének folyamata, maga a tevékenység is örömet jelentsen. Mennyivel jobb lenne, ha nem a jó jegyért tanulnának, s az még jobb, ha nem az lenne az összes motivációjuk iskolai életükben, hogy a büntetést elkerüljék. Jó kérdés, hogy ez a mostani helyzet mit kínál ebben a témában. Lehet, hogy többet, mint elsőre gondolnánk? Annyi azonban biztos: Most mindent alaposan át kell gondolnunk, ami az iskolai tanulással kapcsolatos. (Hogy miért nem tanítást írok, az egy külön bejegyzést ér meg.) Ha már itt ez az új helyzet, jó lenne olyan utakat találni, ami a gyerekek belső motivációját ébreszti fel.

Ui. Ma, hosszú kihagyás után tettem fel egy új bejegyzést a főzős blogra: https://pszichowellness-konyha.blogspot.com/ A sajtos körtét. Nagyon egyszerűen elkészíthető, de nagyon „ütős” étel. Ínyenceknek ajánlom. J